Erko je LEGENDA. Prostě je. Podle dobového tisku (Svět motorů 1975) bylo zahájení jeho výroby naplánováno k 25. výročí osvobození Československa sovětskou armádou. Motofandům to bylo nejspíš jedno, pro ně erko znamenalo jediné – na tuzemské silnice vyjíždí opravdový sporťák, který připomíná taková auta jako Renault Alpine nebo Porsche 911! Úplně první verze sice měla něco málo „zbytečností“ z předchozí tisícovky, třeba ozdobné lišty na blatnících, s každou další verzí se ale erko měnilo v opravdového sportovce. Velké budíky, dobře reagující brzdy a rychlost až 140 km za hodinu – to byl základ. V roce 1973 dostalo erko masku se čtyřmi světlomety, v dalších verzích se změnil převodový poměr a auto dostalo modernější karburátor. Za 10 let vyjelo z automobilky v Kvasinách na 55 tisíc vozů Škoda 110 R ve všech úpravách, závodní speciál (hlavně ze stodesítky odvozená 130 RS) slavil úspěchy v rallye i na okruzích. Kvaizar, Haugland, Křeček, Enge… ti všichni se za volantem auťáku s padající zádí vystřídali.