20.02.2017

Zelené peklo má devadesát. A je to jízda na plný plyn

Zelené peklo. Mezi filmaři je tento název docela oblíbený. Jedno vzniklo v roce 1940, další v roce 1988, asi to nejznámější v roce 2008 s Johnem Travoltou v hlavní roli. Letos do kin přichází Zelené peklo, které je na míru ušité příznivcům rychlých aut. 

Zelené peklo má devadesát. A je to jízda na plný plyn

Na začátek malé povzdychnutí – bohužel, v českých kinech nový dokument o legendárním přírodním okruhu Nürburgringu, nebude. Tvůrci jej 21. února 2017 nasadí ve Velké Británii, Německu a Rakousku, o něco později pak v Itálii a Španělsku. Pokud se k němu ale nějakou cestou dostanete (nechceme navádět), určitě se podívejte – jde o hodně povedený pohled do historie slavného okruhu, na kterém málem zemřel Niki Lauda.

 

Proč jde film do kin právě letos?

Nürburgring slaví devadesátku, okruh, který vedl mezi městy Adenau, Nürburg a Müllenbach, byl poprvé „zajet“ v roce 1927. Hlavní částí trati je tzv. severní smyčka, dlouhá necelých 23 km, na jižní smyčce se jezdily většinou menší závody.

Nürburgring byl od začátku jednou z vůbec nejnáročnějších tratí – projet 180 zatáček nebyla žádná legrace, legendou je hlavně Caracciola-Karussell. Jackie Stewart, který tady v roce 1973 vyhrál závod F1 s náskokem čtyř minut, trať proslulou mlhou, dešti a životu nebezpečnými úseky, nazval zeleným peklem. Toto jméno jí zůstalo dodnes.

Slavní Zeleného pekla

Jackie Stewarta, létajícího Skota, už jsme zmínili. Dalším legendárním vítězem na Nürburgringu je Tazio Nuvolari, vedle Chirona a Caraccioly nejslavnější jezdec meziválečných let. Pro nás je zajímavý už tím, že nikdy nevyhrál Grand Prix Československa. Na Nürburgringu Nuvolari exceloval v roce 1935, kdy měla být Velká cena oslavou nacistického režimu, protože nikdo nevěřil, že by mohl vyhrát někdo jiný než Němec. Oslava se nekonala, první byl Ital, který vešel do historie jako „Nemožné vítězství“.

Druhá legenda Nürburgringu podle nás – Bernd Rosemeyer. Ten vyhrál rok po Nuvolarim výkonem, který si fandové dodnes připomínají jako „zázrak v mlze“. Moc času na zopakování triumfu Rosemeyer nedostal. V roce 1938 zemřel při pokusu o rychlostní rekord na „normální“ silnici.

Za konec Zeleného pekla „může“ Lauda

Kdo nemůže chybět? Jasně, Niki Lauda. Ten se na Nürburgringu „proslavil“ svojí vážnou havárií z roku 1976 v úseku trati zvaném Bergwerk. Byť při nehodě málem uhořel, přežil, což se nedá říct o okruhu – ten byl ještě v roce 1976 uzavřen.

Znovuotevření se dočkal opět až v roce 1984. Už se ale nejezdilo po severní smyčce, byla postavena úplně nová trať, na které vyhrál pětkrát třeba Michael Schumacher.

To už je ale jiný příběh. Zelené peklo skončilo nehodou Laudy. 

NÁŠ TIP: Závodní auta na SmallCars

Staňte se naším fanouškem na Facebooku
Modely ihned k sipozici

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace