Svého času byl označován za jeden z nejkrásnějších německých automobilů. V roce 1968 pak dokonce získal první místo v evropské soutěži Automobil roku. NSU Ro 80, model automobilky NSU Motorenwerke AG, která je dnes součástí VW, se ale proslavil ještě něčím mnohem zajímavějším – pod kapotou měl Wankelův rotační motor. Tím se stal prvním vozem střední třídy, který tuto technologii používal.
Jedním z nejpokrokovějších aut historie se ale NSU Ro 80 stal ještě z dalších důvodů. Specifické odpružení „každé kolo zvlášť“, poloautomatická převodovka, která je předobrazem dnešních robotizovaných převodovek známých třeba z Citroenu, novátorský design Klause Lutheho, génia, který dával tvář bavorákům mezi lety 1976 až 1990.
Letos slaví NSU Ro 80 padesát let uvedení na trh – první kousek vyjel z výrobní haly v roce 1967. Poslední pak o deset let později. Nahradil ho model K70. Ten už měl ale motor pístový a na kapotě znak VW. A nakonec i jiné jméno – ká-sedmdesátka se stala postupně Passatem.